SEGLING OCH ANDRA UPPLEVELSER

25:e juli Bohus Malmön – Öckerö 45 M

thumb_P1000265_1024

Sticker tidigt från Bohus Malmön då SMHI har en kuling varning inför kvällen, N – NW 14 – 17 m/s för  sträckan Nidingen – Nordkoster. Nu på morgonen är vinden svag men när jag kommit ut en bit så kan jag segla i en västlig vind på 4 – 6 m/ sek. I höjd med Måseskär har vinden ökat något.

Utanför Pater Noster så kommer kulingen från nord, jag har tagit ett rev på storseglet innan jag lämnade hamn och nu rullar jag in en hel del på genuan. I lä av Hyppeln startar jag motorn tar ner seglen och kör den korta biten till Öckerö hamn. Vid hamnen väntar Caroline och Camilla som visar mig platsen som jag får ligga på. Angöringen är utan problem och med båten förtöjd så är resan avslutat.

Totalt seglad distans 1324 M

24:e juli Testholmarna – Bohus Malmön 40M

thumb_P1000263_1024

Lämnar Sannäsfjorden och går nu inre farleden, det blåser fortfarande och sjön är ganska kraftig utomskärs. Jag seglar men går för motor när vinden är emot i trånga farleder. Jag ligger bakom en Afrodite 36:a som oftast går i mitten på farleden och genar över på felsidan trots den kraftiga trafiken. Vi håller samma fart och jag kan följa tokeriet ända till utanför Smögen. Många mötande båtar får väja babord då det inte finns plats på styrbordsidan! Vid Bohus Malmön hittar jag en plats på utsidan av gästbryggan i lä.

23:e juli Kyrkosund – Testholmarna, Sannäs 23M

Båtgrannar

På förmiddagen tar vi alla en segeltur på Kosterfjorden innan jag skall vidare hemåt. Efter att jag släppt av dom vid färjeläget
seglar jag i god vind söderut, vinden skall öka till kuling till kvällen så jag väljer att gå in i Sannäsfjorden för att hitta en ankarplats. Vid Testholmarna försöker jag men får dåligt fäste för ankaret. Jag går längre in i fjorden ser fem båtar som ligger förtöjda mot berget, jag får plats intill dom, släpper ankaret i aktern och går sakta in. Trevliga Norrmän tar emot och snart är båten förtöjd.
Omgående så blir jag bjuden på läcker musselsoppa, och senare på kvällen tänder de grillen och bjuder in mig. Vi har en trevlig kväll innan jag så småningom går till kojs.

16:e – 19:e juli Strömstad

Sommar

Eva kommer vid tvåtiden, det har gått nästan två månader sedan jag åkte hemifrån. På kvällen är vi hos Liselott och Tord som hyr ett hus i Strömstad denna veckan. Hela familjen Lindgren är där, vi äter asiatisk hämtmat och har det väldigt trevligt.
Dagen efter, på fredagen hade vi tänkt segla men det blåser kuling så vi blir kvar vid bryggan. Vi pratar om att bjuda ner ”Lindgrenarna” till båten men tvekar då vi tror att dom har mycket att stå i, eftersom huset skall lämnas på lördag. Men plötsligt så är dom utanför på bryggan, så det blir en ”sittbrunnsfika” trots allt.
På lördagen tar vi Kosterbåten till Nordkoster och går några av vandringslederna runt ön. Det blåser kraftigt idag också, så när vi väntar på färjan blir vi frusna. Strax innan färjan kommer upptäcker vi att det faktiskt finns en väntkur en bit bort som ger vindskydd.
På söndag den 19:e åker Eva hem.

15:e juli Langesund – Strömstad 60M

Ferder fyr

Seglar nu mot Strömstad för att träffa Eva som kommer dit i morgon. Det kommer att bli en lång dag på sjön, så när jag passerar Svenner går jag in till Viksfjord förtöjer vid en brygga och Lagar en lunch på ägg korv och pasta.
Får sedan en bra slör i 5 – 8 meter per sekund. Vinden håller nästan fram till Tistler innan den dör ut. Är inne i gästhamnen och förtöjer halv elva på kvällen.

14:e juli Saltneven – Langesund 16M

Lyngör

Med vind som vrider så att jag får den rakt emot så tröttnar jag och går in till Langesund. Där det skall finnas tre gästhamnar enligt ”Guiden”. Stämmer inte längre, nu har många platser blivit privata, så jag lägger till i den norra delen av Langesund på utsidan en brygga där båten gungar hela natten.

13:e juli Gjesöya – Saltneven, Kragerö 25M

Snygg båt

Efter att ha seglat i mestadels svag vind så går jag in mot Kragerö. På vägen in så passerar jag segelklubbens hamn, jag går in där mot bryggan och får snabbt hjälp med att hitta en plats där jag kan ligga för natten.

12:e juli Grimstad – Gjesöya, Tvedestrand 33M

Kvällsljus

Efter en riktigt bra seglingsdag går jag in bland öarna mellan Tvedestrand och Lyngör för att om möjligt hitta en ankarplats. Här är en del fina naturhamnar men nu är det juli och många båtar är ute. Efter att ha kört runt lite så hittar jag en plats på nordsidan av Gjesöya. Borde vara bra då vinden skall vara sydvästlig.
Viken är smal och jag har ett grund på styrbordssida så jag tar gummibåten och sätter en akterlina i land. PÅ morgonen upptäcker jag en fästing på benet, det räckte tydligen men några steg på land så var den där. Okey med en tång så var den borttagen.